تعویض قفل خانه

تعویض قفل خانه

این روزها به خاطر بالا بردن امنیت و استحکام درب و قفل خانه ها، توجه بسیار زیادی در موقع نصب قفل های ساختمان صورت می گیرد. در حقیقت قفل درب ها مهم ترین عامل برای امنیت زیاد خانه در برابر ورود افراد بیگانه است. همیشه در زمان تعویض و نصب قفل در روی درب های منزل دقت کنید که دارای ساختار مهندسی منحصر به فردی باشند و در صورتی که فردی کلید آن را نداشت، نتواند راحت آن را با وسایل دیگر باز کند.

تعویض قفل خانه

با این حال، بعضی وقت ها به خاطر دلایل مختلفی مانند استفاده نادرست از قفل، تعویض ساختمان، خراب شدن قفل خانه و … مجبور می شویم کل قفل درب یا مغزی آن را تعویض کنیم.

اگر شما هم روزی در این موقعیت قرار گرفتید و تصمیم داشتید قفل خانه خود را تعویض کنید اصلاً نگران نباشید. ما در این مقاله به شما آموزش می دهیم که از چه راهی می توانید بدون اینکه به یک کلید ساز مراجعه کنید این کار را به آسانی انجام دهید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تعویض قفل خانه

انواع درب ها از دو نوع قفل تشکیل شده اند:

قفل های مکانیکی (کلیدی)

قفل های دیجیتال (هوشمند)

هر یک از قفل های درب ضد سرقت برای خود ساختار، زیرمجموعه و سطح امنیت متفاوتی هستند. پس سطح امنیت این قفل ها با هم فرق دارد.

پس به شما توصیه می کنیم در زمان خرید قفل خانه حتماً به مشخصات دقیق در روی بسته بندی توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که جدا از نوع درب، نوع قفل را هم به اختیار خود می توانید جداگانه انتخاب کنید. برای مثال اگر قصد خرید درب ضد سرقت ایرانی دارید، اصلاً لزومی ندارد قفل ایرانی انتخاب کنید. شما کاملاً مختارید تا یک قفل چینی یا ترکی با کیفیت بالاتر انتخاب و سفارش دهید.

مراحل تعویض قفل خانه

در زمان تعویض قفل در منزل اصلی ترین مرحله، خروج درست و صحیح قفل از محل آن است. به شما توصیه می کنیم این کار را با احتیاط زیاد حتماً انجام دهید.

مراحل تعویض قفل خانه به شرح زیر است:

۱- اندازه گیری دقیق دستگیره ی درب

در اکثر قفل ها فاصله ای که بین مغزی قفل در جلو و پشت قاب وجود دارد به یک اندازه نیست. پس مهم‌ترین مرحله در تعویض صحیح قفل خانه اندازه گیری درست این فاصله است. در درب های جدید این فاصله حدود ۶ الی ۵/۶ سانتیمتر است. در این نوع درب ها پیچ و مهره های جلو و پشت دستگیره ی با هم به اندازه یکسان هستند پس راحت تر باز می شوند. ولی در درهای قدیمی برای درست انتخاب شدن قفل باید حتماً اندازه گیری را قبلاً انجام دهید تا بتوانید یک قفل متناسب با کار خود خرید کنید تا بعداً به دردسر نیفتید.

۲- باز کردن پیچ های روی دستگیره ی درب

در این مرحله سعی کنید همه پیچ های دستگیره را با احتیاط باز کنید تا بتوانید به راحتی قسمت داخلی دستگیره را دربیاورید. البته برای این کار دو روش می توان به کار برد. در درهای قدیمی پیچ ها در دید هستند و با کمک یک پیچ گوشتی معمولی به راحتی می توانید آن را باز کنید. فقط در زمان باز کردن حتماً با یک دست تان بدنه ی دستگیره را محکم بگیرید و پس از باز کردن پیچ ها را با دست دیگر نگه دارید. اما در بیشتر درهایی که جدیداً ساخته شده اند پیچ ها را نمی توان دید و برای باز کردن آن به آچار آلن احتیاج می شود.

۳- جدا کردن دستگیره ی درب خانه

در مرحله ی سوم بعد از اینکه پیچ های دستگیره را باز کردید، باید دو طرف دستگیره را از سمت داخل و بیرون نگه دارید و قسمت های دیگر را از درب جدا کنید. در این مرحله باید کاملاً مراقب باشید تا درب ناگهان بسته نشود.

۴- جدا کردن چرخ لنگر از قفل

در این مرحله برای بیرون کشیدن چرخ لنگر قفل تنها باید پیچ های آن را باز کرد، تا کار به راحتی انجام شود. این نکته قابل ذکر است که اگر قفل قبلی و جدید شما یک مدل داشتند دیگر احتیاجی به باز کردن و تعویض چرخ لنگر نیست. فقط این کار برای قفل های متفاوت لازم است.

تعویض قفل خانه

مراحل نصب کردن قفل جدید در روی درب خانه

نصب کردن قفل جدید برای خانه در چند مرحله به شرح زیر انجام می شود:

۱- نصب و جایگزین کردن چرخ لنگر قفل جدید

در این مرحله اگر مدل قفل های شما با هم فرق می کرد باید چرخ لنگر قفل جدید را در جای چرخ لنگر قبلی قرار داده و پیچ های آن را با دقت محکم کنید.

این کار به دقت زیادی احتیاج دارد. در زمان بستن پیچ ها اگر سوراخ قبلی کوچک بود با کمی دریل کاری سوراخ را بزرگتر کنید تا کار به نحو احسنت و درست انجام شود.

۲- نصب کردن دستگیره ی قفل جدید

بعد از این که مطمئن شدید چرخ لنگر جدید محکم در جای خود قرار گرفته، باید قاب بیرونی دستگیره را در جای خود قرار داده و ببندید. دقت داشته باشید که دو قسمت داخلی و بیرونی در دستگیره کاملاً با همدیگر چفت و محکم شوند و بعد پیچ ها را ببندید.

۳- امتحان کردن دستگیره ی قفل جدید

در مرحله پایانی و قبل از جمع کردن وسایل خود حتماً به دقت امتحان کنید که دستگیره و قفل را درست بسته اید.

تعویض مغزی قفل

در حالت کلی هر در دارای یک زبانه و مغزی قفل است. همچنین هر مغزی دارای دو بخش است: ۱- قسمت بالایی که به نام شب بند معروف بوده و ۲- قسمت پایینی که مغزی ساده نام دارد. زبانه هم بخشی از قفل بوده که موقع چرخاندن کلید باز و بسته می شود.

تعویض قفل خانه

مراحل تعویض و باز کردن مغزی قفل درب خانه

۱- باز کردن مغزی قفل درب خانه

برای باز کردن قفل مغزی بالا یا همان شب بند بهتر است پیچ های سمت داخل ساختمان را اول باز کنید. این پیچ ها دقیقاً در روی روکش درب قرار گرفته اند و به راحتی قابل دیده شدن هستند.

وقتی خاستید پیچ ها را از داخل باز کنید، یک دست خود را از سمت بیرون روی روکش مغزی قرار دهید تا با باز شدن آن وسیله ای گم نشود که بعداً در زمان بستن دچار مشکل شوید. بعد از این که پیچ های شب بند را باز کردید، کاسه روزت (rosette) و پوکی را با احتیاط بیرون بکشید. سپس کاسه روزت را از سمت بیرون در خارج کرده تا به مغزی قفل به راحتی دست پیدا کنید. در این مرحله دیگر وقت آن است که پیچ های مغزی را باز کرده و آن را خارج کنید.

برای باز کردن قفل مغزی پایین که همان مغزی ساده است، در ابتدا دو پیچ داخل درب که روی روکش به آسانی قابل مشاهده است یعنی همان قسمتی که کلید را درون قفل می کنید، باز کنید. بعد این کار شما می توانید پیچ های پشت درب را هم باز کنید.

۲- باز کردن زبانه قفل درب خانه

در قسمتی که زبانه قفل درب قرار دارد، یعنی جایی در داخل قفل که با کلید باز و بسته می شود، می توان سه عدد پیچ دید.

دو تا از این پیچ ها روی مغزی قفل و رو به داخل درب باز می شوند و با سومین می توانید پیچ وسط را باز کنید. حالا خیلی راحت و با فشار کمی که به مغزی قفل وارد می کنید می توان آن را بیرون آورد.

۳- نصب و جایگزین کردن مغزی جدید درب

در مرحله ای که باید مغزی جدید قفل نصب شود باید در ابتدا کاسه روزت و پوکی مغزی قفل جدید را به طور دقیق داخل قفل جا داد و سپس پیچ ها را محکم بست.

دقت کنید مغزی دقیقاً در سر جای خود قرار گرفته باشد و کاسه و شب بند پوکی به طور هم‌زمان با هم بسته شوند.

در مغزی بالایی (شب بند) کاسه و پوکی باید درون قفل قرار گرفته و بعد از این که روزت انداخته شد پیچ ها را محکم ببندید. اما در مغزی پایین (ساده) بهتر است اول کاسه به تنهایی در جای خود محکم شود و سپس روزت را به همراه پوکی از پشت دقیق ببندید.

ما در تهران کلید با ارائه خدمات کلید سازی و قفل سازی در تمام مناطق تهران در چهار جهت اصلی بصورت کلید سازی سیار شمال تهران، کلید سازی سیار غرب تهران، کلید سازی سیار شرق تهران و کلید سازی سیار جنوب تهران توسط نیروی متخصص کلید سازی سیار آماده ارائه خدمات توسط متخصصین خود هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری