چگونگی باز شدن درب خودرو ها

چگونگی باز شدن درب خودرو ها در سیستم الکترونیکی آنها

شاید چگونگی باز شدن درب خودرو ها برایتان جالب باشد. در حال حاضر خیلی از خودرو ها از چهار یا پنج طریق مختلف قفل درب خود را باز میکنند.حال سوالی که ممکن است برای ما ایجاد شود این است که چگونه خودرو این راه هارا شناسایی میکند.این مسئله مسئله ایست پیچیده و توسط مکانیزمی دقیق انجام میشود باید دقت کنید که سیستم ماشین شما باید قابل اعتماد باشد چرا که در مدت زمانی طولانی قرار است قفل درب خودرو شمارا باز و بسته کند.

روش های معمولی که درب خودرو باز میشود

چند روشی که ما با استفاده از آن ها قفل درب خوردو خود را باز میکنیم و با آنها آشنایی داریم نام خواهیم برد :

  • استفاده از کلید
  • با استفاده از کلید ترکیبی در قفل بیرونی درب
  • توسط بالا کشیدن دکمه از سمت داخلی درب
  • بوسیله ی سیستم دسترسی  از راه دور بدون کلید
  • توسط یه سیگنال که از مرکز کنترل میشود

چگونگی باز شدن درب خودرو هایی که سیستم الکترونیکی دارند

در بعضی خودرو هایی که سیستم قفل الکترونیکی دارند برای فعال کردن و غیر فعال کردن قفل به وسیله یک دستگاه که برای کنترل کردن باز و بسته شدن در ها طراحی شده متصل شده است. اما در مدل های پیچیده تر و حرفه ای تر که قابلیت های بیشتری برای دستور باز و بسته کردن در خود دارند سیستم کنترل کننده هوشمند تصمیم می گیرد که چطور و در چه زمانی در را باز یا بسته کند، در واقع این کنترل کننده یک نوع برد یا کامپیوتر هوشمند در خودرو است و تابع دستورات شما است و دقت زیادی در بسیاری از دستورات دارد، به عنوان مثال وقتی هرکدام از در های خودرو را باز کنید برایتان چراغ را روشن میکند یا مثلا به شما اخطار میدهد با صدای خاصی که شما چراغ های خودرو را روشن گذاشته اید و باید خاموش کنید یا مثلا سوییچ در محل استارت زدن خودرو جا مانده است و اینگونه مسائل را به شما یادآوری میکند.

در قسمت قفل های برقی یا الکترونیکی سیستم هوشمند کنترل بدنه تمام راه های موجود و امکان پذیر برای قفل شدن را دارد. برای بازکردن قفل در هم درست بودن کد ارسالی به این سیستم شرط است به گونه ای که با استفاده از امواج و صوت رادیویی که به این کامپیوتر هوشمند ارسال می شود اگر درست باشد تمام در ها باز می شود و بقیه موارد با استفاده از این کد کار میکند و این اختیارات را به کنترل کننده می دهد.حالا وقت آن است که سری به داخل خودرو بزنیم تا چگونگی ارتباط اجزای داخل خودرو را بهتر درک کنیم.

چگونگی باز شدن درب خودرو ها در سیستم الکترونیکی آنها

ارتباط اجزای داخل خودرو چگونه است ؟

سیستم فعال کننده در قسمت پایینی ضامن درب خودرو قرار میگیرد میله ای فعال کننده را به دستگیره اتصال میدهد و یک میله ی دیگر ضامن را به دکمه ای که از روی خودرو به بالا و پایزن میرود متصل میکند. در موقعی که فعال کننده باعث حرکت ضامن به سمت بالا میشود در حقیقت دستگیره ی خارجی دردب خودرو را به مکانیزم بازکننده ی درب متصل میکند. موقعی که ضامن پایین است دستیگیره ی خارجی به طور کامل ارتباطش با مکانیزم قطع میشود و اصلا دیگر نمیتواند باز شود و توانایی باز شدن نخواهد داشت . حال برای باز شدن قفل عامل کنترل کننده ی بدنه نیروی احتیاج داشته را برای بازه زمانی مشخصی در اختیار فعال کننده میگذارد.

فعال کننده قفل برقی درب خوردو دستگاهی است بسیار ساده و هیچ پیچیدگی ندارد. یک موتور الکتریکی کوچک و جزئی یکسری از چرخدنده های خاردار را میچرخاند و به حرکت در می آورد  دنده ی آخر یک مجموعه ای از میله دندانه دار و چرخ دنده  رابه به حرکت درآورده که این مجموعه به میله فعال کننده متصل میباشد لازم به ذکر است که میله ی دندانه دار حرکت چرخشی موتور را به حرکت خطی که برای حرکت قفل لازم است تغییر میدهد و تبدیل میکند.

وقتی که موتور توانایی حرکت دنده ها و ضامن را دارد اگر ضامن را حرکت دهید این عمل باعث گردش موتور نمیشود .وقتی که  موتور دنده را به طور مستقیم میچرخاند کلاچ چرخش خود را شروع میکند و یک عدد دنده ی فلزی کوچک را به یک دنده ی پلایتیکی کمی بزرگتر قفل و متصل میکند،این عمل باعث میشود تا موتور اجازه دهد که ضامن درب خوردو حرکت کند. امیدواریم در تهران کلید به خوبی با چگونگی باز شدن درب خودرو ها اشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری