در آوردن سوئیچ شکسته از قفل و مشکلات آن

مشکل در آوردن سوئیچ شکسته از قفل

برای در آوردن سوئیچ شکسته از قفل چه باید کرد؟ با کمک سوئیچ و قفل موتور همه خودروها روشن و خاموش می شود. محل قرار گرفتن استارتر در سمت راست و کنار غربیلک فرمان است. این سوئیچ معمولا دارای وضعیت های (Lock قفل) ، On (روشن)، Start (شروع به کار)، Acc (سیستم کنترل حرکت خودکار، حالت تجهیزات جانبی) می باشد. قرار گرفتن سوئیچ قفل خودرو در هر کدام از این حالت ها دارای کارکردی متفاوتی است که در زیر به شرح آن می پردازیم.

 

مشکل در آوردن سوئیچ شکسته از قفل

حالت های مختلف قرارگیری سوئیچ

حالت اول: قفل شدن سوئیچ (LOCK)

در این وضعیت موتور ماشین شما خاموش و فرمان قفل است و هیچ چرخشی ندارد. در این زمان تنها می توان سوئیچ را به راحتی خارج کرد.

حالت دوم: قرار گرفتن سویئچ در وضعیت فعال بودن تجهیزات جانبی (ACC)

شما تنها می توانید رادیو و بقیه تجهیزات را در این زمان استفاده کنید.

حالت سوم: سوئیچ قفل خودرو در حالت روشن(ON)

با قرار گرفتن سوئیچ در این حالت سیستم های الکترونیکی خوردو روشن می شوند ولی موتور خودرو خاموش است. پس هر گاه به ما بگویند سوئیچ قفل خودرو در وضعیت ON است یعنی، مدارات الکتریکی خودرو روشن است.

حالت چهارم: سوئیچ قفل خودرو در حالت شروع به کار (START )

در این وضعیت موتور روشن است. بعد از روشن شدن موتور و برداشتن دست از روی سوئیچ، به طور خودکار به حالت روشن (ON)  برمی گردد.

علت قفل شدن سوئیچ در ماشین چیست؟

آیا تا امروز برایتان پیش آمده که سوئیچ قفل خودرو شما در داخل استارت گیر کند؟ برای در آوردن سوئیچ شکسته از قفل چه باید کرد؟

علت های زیادی باعث به وجود آمدن این مشکل می شوند، این نقص می تواند از یک اتفاق کوچک مانند خاموش نشدن خودرو به طور کامل، قفل شدن فرمان خودرو، قرار نگرفتن دنده در حالت خلاص و … تا مشکلات جدی که در سیلندر سوئیچ خودرو بروز می کند ایجاد شود.

البته نباید در این وضعیت شما نگران و ناراحت باشید، چون این اتفاق امکان دارد برای هر راننده ای بیفتد، برخی از رانندگان هنگام در آوردن سوئیچ شکسته از قفل دستپاچه شده و به سرعت با یک مکانیک خودرو یا کلید ساز تماس می گیرند.

در این مواقع بهترین اقدام حفظ خونسردی و انجام دادن کارهایی است که در ادامه با هم مرور می کنیم.

اگر با وجود این کارها باز هم مشکل حل نشد بهتر است از یک مکانیک خودرو یا کلید ساز کمک بگیرید.

بیشترین دلیل گیر کردن سوئیچ قفل خودرو

همان طور که در مطالب فوق اشاره کردیم، سوئیچ قفل خودرو فقط در حالت وضعیت Lock می تواند به راحتی خارج شود، پس فراموش نکنید همیشه بعد از خاموش شدن خودرو خود آن را در حالت Lock قرار دهید.

هر وضعیت دیگری مانند روشن بودن خودرو تلقی شده و امکان خارج شدن سوئیچ نیست.

ممکن است با خود تصور کنید، این حالت برای شما هیچ وقت پیش نمی آید ولی ما به فرض اتفاق افتادن این مورد، به شما توصیه می کنیم تا به دقت مطالب را مطالعه کنید. تعداد زیادی از رانندگان به خاطر فراموش کردن، سوئیچ را تا انتها نمی چرخانند و ماشین ناخودآگاه در این وضعیت قرار می گیرد.

پس قبل از عجله کردن و دستپاچه شدن، مطمن شوید که سوئیچ در موقعیت Lock حتما قرار دارد.

 

در آوردن سوئیچ شکسته از قفل

بهترین راهکار در هنگام گیر کردن سوئیچ در خودرو

در زمان در آوردن سوئیچ شکسته از قفل بهتر است بررسی کنیم که موارد فوق اتفاق نیافتاده باشند، یعنی ماشین شما باید در حالت پارک با دنده خلاص باشد در غیر این حالت سوئیچ در درون قفل گیر می کند.

همین طور به خاطر داشته باشید که یکی از دلایل گیر کردن سوئیچ خودرو، قفل شدن فرمان است.

در این حالت راننده می تواند با تکان دادن فرمان به سمت چپ و راست مشکل را حل کند و سوئیچ خیلی راحت خارج شود، این ساز و کار حالت ایمنی را در بر دارد و برای جلوگیری از حرکت خودرو تا هنگام قرار گیری در وضعیت START، باعث می شود تا راننده اشتباهی سوئیچ را وارد استارتر نکرده و خودرو را روشن نکند.

در زمان های دیگر که این وضعیت پیش می آید ممکن است گرد و غبار در داخل استارتر خودرو باشد که در این حالت به راحتی با کمک اسپری روان کننده WD40 مشکل حل می شود.

از اسپری WD40 می توان در موارد دیگر مانند جرم زدایی، زنگ زدگی ، روان کاری سوراخ کلید، برطرف کردن گرد و غبار و …. از روی بقیه قطعات فلزی خودرو نیز استفاده کرد.

 

شکستن سوئیچ قفل خودرو

بدترین حالت ممکنی که برای سوئیچ قفل خودرو می تواند اتفاق بیفتد، شکسته شدن آن در داخل استارتر است، در این حالت باید به دقت نسبت به در آوردن سوئیچ شکسته از قفل اقدام کنیم. این را به خاطر داشته باشید که شکستن سوئیچ در درون قفل خودرو به دنبال خود می تواند دردسر هایی هم به وجود بیاورد، شکسته شدن سوئیچ در حالتی که ماشین خاموش باشد خیلی بهتر است زیرا در زمان روشن و در حال حرکت، اگر سوئیچ بشکند باعث تصادف می شود.

در این زمان و در حین گیر کردن سوئیچ، کارشناسان به ما توصیه می کنند تا از سلامت باتری خودرو خود حتما مطمن شویم، زیرا سیستم خودروهای امروزی به طوری طراحی شده تا برای رعایت کردن موارد امنیتی و در آوردن سوئیچ شکسته از قفل برق کافی به کامپیوتر خودرو نرسد و از این اتفاق جلوگیری شود.

 

 

خدمات کلید سازی سیار

روش در آوردن سوئیچ شکسته از قفل

برای بیرون آوردن سوئیچ شکسته شده می توانید از روغن روان کننده ( مانند WD40 ) کمک بگیرید. ابزاری مانند  پیچ گوشتی یا چاقو، قلاب بافتنی، ابر یا فرچه سیمی و انبردست برای این کار لازم و مناسب است.

مراحل در آوردن سوئیچ شکسته از قفل را می توان به صورت زیر بیان کرد:

۱- با یک فرچه سیمی یا تکه ای ابر روی استارتر خودرو را به طور دقیق تمیز کنید.

۲- کمی روغن روان کننده درون استارتر خودرو ریخته تا کلید حالت لغزنده بگیرد.

۳- با کمک وسایلی مانند قلاب بافتنی ، موچین و حتی یک چاقو یا پیچ گوشتی به آرامی  نصفه شکسته شده کلید را تا جایی که امکان دارد بیرون بیاورید.

۴- در آخر با یک انبردست و با دقت سوئیچ شکسته شده را به طور کامل بیرون بکشید.

ما در تهران کلید با ارائه خدمات کلید سازی و قفل سازی در تمام مناطق تهران در چهار جهت اصلی بصورت کلید سازی سیار شمال تهران، کلید سازی سیار غرب تهران، کلید سازی سیار شرق تهران و کلید سازی سیار جنوب تهران توسط نیروی متخصص کلید سازی سیار آماده ارائه خدمات توسط متخصصین خود هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری